W Polsce oferowanie polis w internetowym kanale sprzedaży jest najczęściej kojarzone z ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Niebezpodstawnie, ponieważ to właśnie towarzystwa specjalizujące się w polisach dla kierowców, jako pierwsze zaczęły dystrybuować je w Internecie. W następnych latach rozszerzyła się oferta ubezpieczeń, które można nabyć w sieci, w tym polis mieszkaniowych. Jakie są zalety takiego rozwiązania?
Dane zebrane przez firmę audytorską KPMG pokazują, że klienci działających na polskim rynku firm ubezpieczeniowych coraz częściej sięgają do Internetu, aby zdobyć wiedzę na temat ofert ubezpieczycieli. W raporcie „Jeden klik do ubezpieczenia – czy Polacy są gotowi na kanały cyfrowe?”, który opracowano w ubiegłym roku, eksperci KPMG wskazują, że klient tradycyjny i cyfrowy różnią się od siebie i mają zupełnie inne potrzeby. Ci, którzy częściej korzystają z Internetu, w pierwszej kolejności chcą poszerzyć swoją wiedzę o produktach z oferty danego ubezpieczyciela lub zalogować się do indywidualnego konta na stronie towarzystwa. To grupa klientów potencjalnych lub już pozyskanych i lojalnych wobec swojego ubezpieczyciela. Z kolei klient tradycyjny, czyli kontaktujący się z infolinią, albo spotykający się z agentem osobiście, czyni to przede wszystkim, aby zakupić polisę lub zgłosić wystąpienie szkody.
Ubezpieczający się Polacy wciąż chętniej wybierają kanały tradycyjne jako sposób zakupu polisy – postępuje tak 67 proc. wszystkich ankietowanych w badaniu KPMG. Przez Internet lub korzystając z aplikacji mobilnej ubezpiecza się łącznie 33 proc. respondentów. Jeśli chodzi o zgłoszenie szkody, kanał online przegrywa jeszcze z metodami tradycyjnymi, ale przewaga na korzyść tych drugich jest nieco mniejsza,– 40 do 60 proc. Podobnie kształtują się wyniki odnośnie przedłużenia ważności polisy. Gdy mowa o poszukiwaniu informacji o ofercie, aż 68 proc. klientów sięga jednak najpierw po komputery i smartfony. Tylko o 6 proc. mniej wykorzystuje sieć do bieżącej obsługi swojej polisy.
Ubezpieczenia komunikacyjne można było kupić jako pierwsze w kanale internetowym, ale obecnie nie są już najczęściej nabywanymi w ten sposób polisami w Polsce. Na pierwszej pozycji pod plasują się obecnie ubezpieczenia turystyczne, których w sieci – zgodnie z danymi zebranymi przez KPMG – sprzedaje się 47 proc. Swoje samochody ubezpiecza w sieci 42 proc. badanych, a najmniej spośród nich, bo 29 proc., kupuje ubezpieczenie nieruchomości online (za pośrednictwem komputera lub aplikacji mobilnej). Chociaż nadal większość ubezpieczających mieszkanie w Internecie szuka informacji o ofercie, ale transakcje zakupu finalizuje na spotkaniu z agentem lub w oddziale towarzystwa, w najbliższym czasie ten trend zacznie się odwracać w związku z zaletami tego kanału sprzedaży.
Szybko, wygodniej i ze zniżkami
Zakup ubezpieczenia nieruchomości przez Internet jest przede wszystkim wygodny. Klient nie musi udawać się osobiście do siedziby ubezpieczyciela, ani umawiać na spotkanie z agentem. Wystarczy, że w dogodnym dla siebie czasie zasiądzie przed komputerem lub użyje aplikacji mobilnej i kliknie w przycisk zakupu polisy. Cała transakcja odbywa się w sposób bezpieczny, a w razie wątpliwości nabywca może zadzwonić na infolinię lub porozmawiać z konsultantem na czacie online. Na stronie produktu osoba rozważająca zakup ubezpieczenia może bez pośpiechu i w pełnym skupieniu przeczytać dokładny opis polisy, zapoznać się z OWU oraz przejrzeć umowę ubezpieczeniową. Wszystko bez konieczności wychodzenia z domu.
Wspomniano już bezpieczeństwie zakupu polisy online, należy więc również wskazać na kolejną jej zaletę – szybkość realizacji. Klient wypełnia wszystkie dane niezbędne do zawarcia umowy polisy, dokonuje płatności drogą internetową, a po jej zaksięgowaniu jego mieszkanie lub dom są już objęte ochroną ubezpieczeniową. Dokumenty wysyłane są w formie e-maila lub tradycyjną pocztą.
Zakup polisy ubezpieczeniowej nieruchomości przez Internet może też wiązać się z możliwością skorzystania ze zniżek, które towarzystwa ubezpieczeniowe oferują klientom w kanale online. Na koniec trzeba też wspomnieć o specjalnych serwisach internetowych, jakimi są porównywarki polis ubezpieczeniowych. Na portalu takim klient może wybrać typ polisy, którą chciałby zakupić (np. ubezpieczenie trzypokojowego mieszkania w bloku o metrażu 75 m kw.), a później porównać oferty różnych towarzystw i zdecydować się na zakup ubezpieczenia, którego warunki i cena są dla niego najbardziej korzystne.
Polisę można kupić np. wchodząc na http://tueuropa.pl/nieruchomosci.htm