Rośnie liczba zainteresowanych ubezpieczeniami turystycznymi

0
981

Zbliżający się okres wakacyjny to okres wzmożonej pracy dla firm ubezpieczeniowych oraz firm assistance. Według Holiday Barometer 2012, przeprowadzonego przez Europ Assistance i Instytut Ipsos prawie 2/3 Europejczyków deklaruje, że wykupi ubezpieczenie na wakacje.

Co prawda w przypadku Polski wynik ten jest znacznie niższy, jednakże świadomość Polaków z roku na rok rośnie i tym samym coraz więcej rodaków sięga po tego rodzaju ubezpieczenie, chcąc zapewnić sobie i swoim bliskim poczucie bezpieczeństwa i łatwo dostępną pomoc na wypadek nieprzewidzianego zdarzenia lub kłopotów ze zdrowiem podczas pobytu za granicą. Badanie Assistance przeprowadzane corocznie przez Europ Assistance Polska pokazuje, że w 2011 roku ubezpieczenie podróżne posiadało 12% badanych, o 6% więcej niż w roku ubiegłym.

– Cieszymy się, że z roku na rok liczba Polaków decydujących się na wykupienie polisy ubezpieczeniowej rośnie. Jednak ciągle daleko nam do Europy. Z naszych analiz wynika, że Polacy nie do końca zdają sobie sprawę z kosztów, jakie trzeba ponieść na ewentualne leczenie za granicą. Z drugiej zaś strony nie są świadomi zakresu i przysługujących im świadczeń w ramach polis. W powszechnej świadomości też polisy są drogie i często klienci – nie widząc realnych korzyści z posiadania ochrony –  wolą przeznaczyć pieniądze na atrakcje podczas wakacji – wyjaśnia Joanna Nadzikiewicz, Dyrektor Handlowy, Europ Assistance Polska.

Warto zatem bliżej przyjrzeć się polisie ubezpieczeniowej by wiedzieć, jakie korzyści płyną z jej posiadania.

Nieszczęśliwy wypadek
Polisa ubezpieczeniowa wraz z assistance podróżnym zapewni natychmiastową pomoc w nagłych wypadkach lub nagłych zachorowaniach. W ramach ochrony, ubezpieczony ma zapewnione pokrycie kosztów wizyty u lekarza, przepisanych leków lub też hospitalizacji. W ramach assistance, ubezpieczeni liczyć mogą na transport do placówki medycznej oraz organizację i pokrycie kosztów powrotu do kraju, także transportem medycznym, jeśli zajdzie taka konieczność. Dodatkowo, gdy ubezpieczony ulegnie wypadkowi lub dozna uszczerbku na zdrowiu, ubezpieczenie NNW pokryje koszty jego leczenia do wysokości sumy ubezpieczenia.

Zagubienie lub opóźnienie w dostarczeniu bagażu
Podczas sezonu, kiedy na lotniskach wzmaga się ruch, zagubienie bagażu lub opóźnienie jego dostarczenia zdarza się dość często. W wyniku tych sytuacji klienci pozostają bez rzeczy osobistych, często również bez dokumentów niezbędnych do kontynuacji podróży. W takiej sytuacji mogą oni liczyć na odszkodowanie, które pokryje koszty zakupów rzeczy niezbędnych. Dodatkowo, jeśli w zaginionym bagażu znajdowały się dokumenty istotne w podróży, Centrum Alarmowe pomoże w wydaniu nowych dokumentów. W ramach assistance można także liczyć na pożyczkę pieniężną, jeśli wraz z bagażem zaginęły środki płatnicze.

Odwołanie lub opóźnienie lotu
W sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu, ubezpieczeni pasażerowie otrzymają kompleksową pomoc w postaci organizacji zakwaterowania na czas oczekiwania na lot. Co więcej, jeśli lot zostanie odwołany, a linie lotnicze nie zagwarantują innej możliwości dotarcia do celu, zrobi to Centrum Alarmowe w ramach polisy ubezpieczeniowej.

Pomoc medyczna
Ubezpieczeni turyści mają także możliwość skorzystania z pomocy medycznej, w sytuacji gdy nagle pogorszy się ich stan zdrowia lub ulegną wypadkowi. W ramach tej pomocy, Centrum Alarmowe zorganizuje i pokryje koszty badań, zabiegów ambulatoryjnych, konsultacji lekarskich, pobytu w szpitalu, a nawet leczenia stomatologicznego. W ramach assistance turystycznego, klienci także mają zapewniony transport do placówki medycznej, a także zakwaterowanie na czas rekonwalescencji. Jeżeli podróżujący klient będzie musiał pozostać w szpitalu, firma assistance zorganizuje i pokryje koszty wizyty osoby bliskiej. W ramach ubezpieczenia zostanie również zorganizowana akcja ratownicza, np. w górach lub na morzu.

Szkody z winy ubezpieczonego – OC
Poza kłopotami ze zdrowiem podczas podróży zdarzyć się może wiele innych nieprzewidzianych sytuacji. Wśród nich można wymienić wypadki i szkody na mieniu i osobie spowodowane przez turystów. Z tytułu takich zdarzeń osoba, która wyrządziła szkodę, jest zobowiązana do jej naprawienia. Wiąże się to z wysokimi kosztami, np. leczenia osoby poturbowanej przez turystę podczas jazdy na nartach, które sięgać może nawet do 1000 euro. Dlatego właśnie coraz więcej turystycznych polis ubezpieczeniowych wzbogacone zostało o ubezpieczenie OC. Takie ubezpieczenie chroni od skutków finansowych, związanych z naprawieniem szkody, jaką wyrządził ubezpieczony. Dodatkowo, w ramach OC, turyści liczyć mogą na pokrycie opłat związanych z procesami sądowymi czy wynajęciem adwokata. Co więcej, ubezpieczenie to pokrywa również koszty likwidacji szkód wyrządzonych przez podopiecznych ubezpieczonego, a czasem nawet i jego czworonożnych pupili.

Realne oszczędności
Najważniejszy jest komfort klienta, który w trudnej sytuacji i obcym kraju nie będzie zdany jedynie sam na siebie. Taki spokój i poczucie bezpieczeństwa trudno wycenić. Pozostałe koszty, w zależności od kraju i udzielonej pomocy, wahają się od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Na przykład, w przypadku niefortunnego złamania nogi klientki, dziesięciodniowy pobyt we francuskim szpitalu oraz powrót karetką do Polski kosztował niemal 10 000 zł i faktycznie, posiadając ubezpieczenie podróżne, tyle klientka zaoszczędziła. W innej sytuacji, gdy ubezpieczona turystka zasłabła na jednej z plaż na Florydzie, koszty udzielonej pomocy wyniosły 2 500 dolarów amerykańskich. Firma ubezpieczeniowa pokryła cały rachunek.
Ubezpieczenie podróżne pokrywa również inne koszty, nie tylko te związane z leczeniem. Jednej klientce został brutalnie wyrwany i skradziony bagaż. Firma ubezpieczeniowa wypłaciła odszkodowanie w wysokości 3000 zł, które w pełni zrekompensowało stratę.
Z powyższych przykładów wynika, że bez polisy ubezpieczeniowej i w razie nieprzewidzianych wypadków, turyści narażeni są na bardzo wysokie koszty, których łatwo uniknąć wykupując odpowiednie ubezpieczenie.
Warto dodać, że w ramach assistance turystycznego, często oferowane są dodatkowe usługi, bardzo przydatne szczególnie w obcym miejscu i w sytuacji gdy nie znamy lokalnego języka, regulacji prawnych czy procedur postępowania. Do tych usług zaliczyć można infolinie, w ramach których klienci mogą liczyć nie tylko na informacje teleadresowe wyszukiwanych miejsc czy prognozę pogody w danym kraju, ale także na tłumaczenia dokumentów niezbędnych w podróży, czy pomoc prawną w przypadku wejścia w konflikt z prawem miejscowym. W szerszych pakietach dostępne są również usługi concierge, czyli nieodpłatna realizacja usług na życzenie klienta.

– Nowoczesne programy travel assistance zawierają wiele dodatkowych świadczeń takich jak m.in.: opieka nad dziećmi, czy specjalne pakiety dedykowane osobom aktywnie uprawiającym sport. Dodatkowo klienci mogą skorzystać z concierge, w ramach którego nasi specjaliści zrealizują nawet najbardziej wyszukane pomysły, np. kolacja na wieży Eiffla w szczycie sezonu, bilety do Opery La Scala czy udział w pokazie mody w Mediolanie – dodaje Joanna Nadzikiewicz.

Poniżej przedstawiamy przykładowe koszty interwencji:
– wizyta internisty od 50-100 euro
– wizyta u stomatologa od 50-100 euro
– leczenie złamanej nogi w zależności od rodzaju leczenia, łącznie z leczeniem operacyjnym od 600 – 8000 euro
– leczenie udaru słonecznego włącznie z hospitalizacją od 600-1000 euro
– holowanie pojazdu do serwisu od 60 – 120 euro
– usprawnienie samochodu na miejscu zdarzenia ok. 90 euro
– naprawa przebitej opony waha się od 60-80 euro

Ubezpieczenie powszechnie dostępne
Oprócz wielu korzyści z posiadania ubezpieczenia i assistance w podróży, warto wspomnieć, że wykupienie takiej polisy jest niezmiernie proste.
Z myślą o klientach, towarzystwa ubezpieczeniowe, banki oraz brokerzy udostępniają coraz więcej kanałów dystrybucji tego rodzaju ubezpieczeń. Oprócz tradycyjnych punktów sprzedaży, polisę można zakupić online. I to nie tylko na stronach ubezpieczyciela, ale także na stronach internetowych banków, porównywarek, a także za pomocą telefonów komórkowych i aplikacji mobilnych. Zaletą tych rozwiązań jest fakt, że klienci mogą wybrać optymalny dla siebie zakres ubezpieczenia i dokonać zakupu polisy o każdej porze i w każdym miejscu. Wystarczy jedynie dostęp do internetu.
Jeszcze łatwiejszy sposób posiadania ochrony ubezpieczeniowej podczas podróży proponują niektóre banki. Wiele kart kredytowych na rynku posiada takie ubezpieczenie i obejmuje nie tylko posiadacza rachunku, ale również jego towarzyszy podróży. Jedynym warunkiem uruchomienia ochrony ubezpieczeniowej jest dokonanie rezerwacji biletów lub hotelu przy użyciu ów karty kredytowej. Inne z kolei oferty bankowe wymagają jedynie jej posiadania podczas wyjazdu.

Źródło: Europ Assistance Polska