Symbole R w kółku, C w kółku oraz TM i SM – co mówią o marce?

0
35

Przypatrując się logo wielu firm, zarówno małych, jak i tych o międzynarodowym zasięgu, zauważymy symbole takie jak ®, TM, SM czy ©. Są to symbole własności intelektualnej. W tym artykule tłumaczymy, co one oznaczają oraz kto może się nimi legalnie posługiwać. Na tym tle narosło bowiem wiele mitów.

 

 

R-ka w kółku – produkt oryginalny?

 

Znaczek R w kółku to skrót od angielskiego słowa registered, co oznacza, że oznaczona nazwa lub logo zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy. Tylko po przejściu  procedury rejestracyjnej przedsiębiorca ma prawo używać tego oznaczenia na swoich produktach.

Wokół symbolu ® narosło wiele nieporozumień. Spora część konsumentów uważa, że znak ten, komunikuje oryginalność produktu. To zaskakujące twierdzenie, bo dlaczego oszuści, kopiując produkt mieliby powstrzymać się przed dodaniem tej charakterystycznej R-ki w kółeczku.

Mit ten działa również w drugą stronę – skoro produkt oznaczony R-ką uważa się za oryginalny, to logo pozbawione tego oznaczeniu wielu zwykło uznawać za podrobione. Tymczasem ukończony pomyślnie proces rejestracji tylko uprawnia, lecz nie obliguje producenta do umieszczania symbolu na każdym ze swoich produktów. Co za tym idzie, mit ten może generować autentyczne problemy, wpływając negatywnie na sprzedaż produktów.

 

Informacja o prawach autorskich?

 

Drugim najczęściej powtarzanym błędem dotyczącym oznaczenia ® jest interpretowanie go jako oznaczenia praw autorskich. Nie tylko konsumenci popełniają ten błąd. Zdarza się, że producent, chcąc zaznaczyć swój produkt jako chroniony prawem autorskim, umieszcza ten znak przy swoim logo.

Tymczasem symbol ten nie odnosi się do praw autorskich, a za jego nieuprawnione użycie grozi kara grzywny. Może też zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ wprowadza w błąd co do faktu rejestracji znaku.

 

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy i korzystać z symbolu ®?

 

Uzyskanie prawa do używania symbolu R w kółku, a więc zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, niesie ze sobą liczne korzyści. Po pierwsze, klienci chętnie wybierają tak oznaczony produkt, kojarząc go z wysoką jakością. Dzięki temu małemu znaczkowi możesz więc realnie poprawić sprzedaż oferowanych produktów i usług.

Po drugie, zastrzegając znak towarowy, stajesz się autentycznym właścicielem swojej marki.

Zyskujesz pewność, że nikt Ci go nie odbierze, zgłaszając go do rejestracji przed  innymi. Musisz bowiem pamiętać, że w Urzędzie Patentowym rządzi zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Może się więc zdarzyć, że konkurent zgłosi do rejestracji stworzony przez Ciebie znak towarowy, czyli po prostu Ci go ukradnie.

R-ka w kółku staje się również wiadomością dla konkurentów – ostrzeżeniem przed naruszeniami Twojej marki. Od momentu rejestracji zyskujesz mocną broń przeciwko naruszycielom. Możesz skutecznie bronić się przed nieuczciwymi konkurentami, którzy przybierają nazwy czy logo łudząco przypominające oznaczenia, na których prestiż zapracowałeś Ty.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/VV9dGelVqqo” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

 

Co oznacza znak TM?

 

Symbol TM również jest oznaczeniem znaku towarowego – pochodzi od słowa trademark. Tego skrótu może używać każda firma, która posługuje się oryginalną nazwą lub logo. Z jego użycia nie wynikają jednak żadne nadzwyczajne uprawnienia.

Z symbolu TM korzysta wiele dużych marek o międzynarodowym zasięgu. Również takich, które posiadają wyłączność na znak towarowy wynikającą z rejestracji w Urzędzie Patentowym.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – mało która firma decyduje się na rozszerzanie ochrony marki na cały świat. Możliwość korzystania z usług za pośrednictwem Internetu sprawia zaś, że z produktu mogą korzystać również konsumenci w tych krajach, na które nie rozciąga się podwyższona ochrona. Z tego powodu używanie znaczka TM jest po prostu bezpieczniejsze.

Ciekawostka:

Pomimo tego, że symbol TM nie oznacza, że dane oznaczenie zostało zastrzeżone, to warto je umieszczać przy swoim logo. Od strony prawnej może to nam przynieść korzyści, o których przeczytasz tutaj: https://znakitowarowe-blog.pl/znaczek-tm-co-oznacza-symbol-r/

 

Inne symbole własności intelektualnej – co oznacza znak SM i ©?

 

SM to skrót od service mark, w tłumaczeniu – znak usługowy. Symbolu tego można używać tak jak znaku TM. W polskim prawie pojęcie znaku towarowego rozciąga się na znaki usługowe, podlega on więc tym samym normom.

Znak C w kółku natomiast, który spotkać możemy na różnych kategoriach produktów, wywodzi się od angielskiego słowa copyright – czyli prawa autorskie. Informuje on o tym, że prawa autorskie na logo czy nazwę produktu przysługują ich autorowi. Używanie tego znaku nie jest konieczne w tych krajach, które ratyfikowały konwencję berneńską o ochronie dzieł literackich i artystycznych, czyli na większości globu. W krajach tych bowiem prawa do utworu przysługują twórcy z mocy samego prawa.

Jeśli włożyłeś wysiłek w stworzenie własnej marki, dbasz o jej dobre imię i myślisz o jej dalszym rozwoju – powinieneś pomyśleć o zgłoszenie znaku towarowego do rejestracji. W ten sposób ustrzeżesz się przed nieuczciwą konkurencją. Używając natomiast omówionych powyżej symboli własności intelektualnej, zwłaszcza R-ki wpisanej w kółko, możesz realnie wpłynąć na zwiększenie obrotów.